لارستان و مهاجرت بین الملل(۱۰): نقش پراهمیت مهاجران در تأسیس مؤسسات خیریه و کمک های مستمر به آنها

با تأخیر چند ماهه، بررسی نقش مهاجران منطقه جنوب در توسعه زادگاهشان را ادامه می دهیم. اگر خاطر دوستان عزیز باشد در بخش قبل، نقش کمرنگ خلیج روها در حوزه شرکت های تولیدی را مورد بررسی قرار دادیم و در آخر مقاله، نظریه پردازان تأکید داشتند که اصولاً «عدم امنیت اقتصادی و وجود ساختارهای فاسد و ناکارآمد اداری و سیاسی در زادگاه» مانع از حضور مهاجران ثروتمند در حوزه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال می شود.

اصولاً عوامل گفته شده دلیل مهاجرت آنان به کشور یا منطقه ای دیگر بوده است و بدین ترتیب هر قدر دولت ها و مدیران با اقدامات نمایشی، از جمله برگزاری همایش ها یا سفر به کشورهای عربی و یا دعوت از آنان و…، بخواهند آنان را متمایل به سرمایه گذاری کنند به جایی نخواهند رسید. چرا که در محیط ناسالم اقتصادی، سرمایه گذاری کردن ساده لوحی است! و گفتیم اگر این وضعیت اصلاح شود مهاجران، نخستین کسانی خواهند بود که برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی می کنند و آن موقع حتی نیاز به دعوت نیز ندارند. خود مشتاقانه برای سرمایه گذاری به زادگاه خواهندآمد.

اما در بخش دهم مایلم مقاله ای با عنوان «مهاجرت بین الملل و افزایش فعالیت های خیرخواهانه در زادگاه، مشاهدات منطقه لارستان، ایران» که در پنجمین همایش بین المللی اقتصاد و علوم اجتماعی ارائه گردید را توضیح دهم. این همایش در ۱۳ دسامبر سال ۲۰۱۴، مقارن با اربعین حسینی، در جزیره زیبای پنانگ در کشور مالزی برگزار شد.

2

در ابتدای مقاله آمده است: «طی مصاحبه های نیمه ساختار یافته با چند تن از مسئولان مؤسسات خیریه، مشخص گردید که بسیاری از مهاجران بواسطه برخی معتمدین سرشناس منطقه که در قالب مؤسسات خیریه فعالیت دارند پول خود را وقف مردم محروم می نمایند. این مؤسسات در عمل، همانند بسیاری دیگر از خیریه های کشور فعالیت می نمایند با این تفاوت که هزینه ی ساختمان و احداث بسیاری از آنها باز هم توسط مهاجران تأمین می گردد. اکثریت قریب به اتفاق این مؤسسات، به صورت رسمی یا غیر رسمی، در دهه ی هفتاد راه اندازی شده اند. همچنین در غالب این مؤسسات خیریه  ۷۰ درصد کمک ها و حتی بخش مهمی از حقوق ماهیانه کارمندان، به لطف همین مهاجران تأمین می شود.»

در ادامه تعدادی از موسسات خیریه ای که در مقاله عنوان شده را ارائه می کنم و البته در شماره بعدی، به ادامه معرفی این مؤسسات خواهم پرداخت.

موسسه خیریه پیمان

«مؤسسه ی خیریه پیمان»، در حوزه ی حمایت از بیماران تالاسمی هموفیلی، پیوند مغز استخوان و سرطانی مشغول فعالیت است. این مؤسسه که از پزشکان و برخی معتمدین منطقه تشکیل شده است، با برقراری ارتباط و عقد تفاهم نامه با برخی نهاد های پایتخت کشور و حتی نهادهای بین المللی، توانسته تسهیلات بسیار مهمی را جهت بیماران فراهم کند. به عنوان مثال موسسه پیمان، طی تفاهم با یکی از شرکت های تولید داروی اماراتی، توانسته ۵۰ بیمار مبتلا به تالاسمی را در تهیه ی داروی گرانقیمت خود حمایت نماید. علاوه بر آن طبق تفاهم نامه ی دیگری که با یکی از مراکز خیریه ی درمانی در تهران بسته شده عمل پیوند مغز استخوان، که در حالت عادی بیمار مجبور است هزینه هنگفتی را متحمل شود، برای بیماران منطقه به صورت رایگان انجام می پذیرد. البته این مؤسسه، بخش هایی از استان فارس و نیز هرمزگان را نیز تحت پوشش خود دارد. حمایت مالی این مؤسسه را نیز مهاجران لارستانی بعهده دارند. برخی از آنان مقداری پول را به حساب مؤسسه قرار داده اند و این مؤسسه از سود ماهیانه ی آن، جهت امور حمایتی خود بهره می برد. و خبر تازه آنکه به همت خیر ارجمند جناب آقای صالح پور، مجتمع درمانی بیماران سرطانی و رادیوتراپی امام حسن مجتبی(ع) در حال ساخت است که این مجموعه درمانی در جنوب کشور، پس از مجتمع شیراز، دومین است.

مجتمع معلولین فجر لارستان

«مجتمع معلولین فجر لارستان» جهت نگهداری ۶۰ معلول زیر ۱۴ سال استان فارس توسط یکی از معتمدین لارستان راه اندازی شده که هزینه ی ساختمانی آن را مهاجران متقبل شده اند. همچنین بالای ۵۰ درصد هزینه ی این مجتمع از کمک مهاجران تأمین می گردد.  تنها ۲۵ درصد هزینه های این مجتمع را دولت متقبل گشته است. کمک های مهاجرین و البته دیگر مردم منطقه، که بسیاری از آنها بی نام انجام می گردد، موجب گشته مجتمع معلولین فجر، در حوزه جذب کمک های مردمی در جنوب کشور رتبه ی نخست را کسب نماید.

سرای سالمندان مهر لارستان

«سرای سالمندان مهر لارستان»، با هزینه ی یک میلیارد تومان توسط یک مهاجر در سال ۱۳۷۵، احداث گردید در این مجموعه ۶۵ سالمند از سراسر ایران نگهداری می شوند. از امکانات جالب این مجتمع می توان به اتاق پرستاری، سه ایستگاه پرستاری، اتاق دارو، اتاق فیزیوتراپی و فضای سبز با ۱۰۰۰ اصله درخت اشاره نمود. تمام هزینه های دارویی پرستاری و درمان توسط مرکز تأمین می شود. گردش و تفریح، اجرای موسیقی زنده، پخش موزیک و تماشای تلویزیون در ساعات مختلف روز و نیز تشکیل کلاس های قرآن از فعالیت های مرکز می باشد. این مجتمع تحت نظر سازمان بهزیستی است اما این سازمان، تنها یک چهارم هزینه های سرای سالمندان را متقبل می شود و بقیه از طریق مهاجران و مقدار مختصری از طریق خانواده های سالمندان تأمین می گردد. به گفته ی رئیس بهزیستی استان فارس، این مرکز از جهت ارائه ی امکانات و تسهیلات، پس از مرکز سالمندان کهریزک تهران، رتبه ی دوم را در ایران دارد. (صحبت نو، ۱۳۹۰)

موسسه ازدواج آسان

«مؤسسه ی ازدواج آسان»، به امر تسهیل در ازدواج محرومین می پردازد و تا کنون حدود پانصد مورد ازدواج را حمایت مالی نموده است. حمایت آنان در قالب حمایت مالی در تهیه ی جهیزیه، برگزاری مراسم و در اختیار قرار دادن تجهیزات مراسم صورت می پذیرد. تاکنون ۷۰ درصد هزینه ها از مهاجران تأمین گردیده است.

در بخش بعدی نقش مهاجران را در حوزه امور خیریه ادامه خواهیم داد.

Updated: سپتامبر 18, 2020 — 9:12 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *