چرا یزدی‌ها می‌توانند دوستی راهبردی برای لاری و لارستانی‌ها باشند؟

در دنیای امروز و در عصر ارتباطات، شهرهای پیشرو جهان به عمق اهمیت ارتباط دوستانه با دیگر شهرها و ملت‌ها پی برده‌اند و در افزودن لیست دوستان خود از یکدیگر پیشی می‌گیرند. آنان به این نگرش رسیده اند که برای بزرگ شدن و برای پیشرفت نیازمند داشتن متحد و دوستانی اند تا همگی یاریگر یکدیگر در حرکت به سوی زندگی بهتر باشند.

خطه لارستان کهن در گذشته های نسبتاً دور الگویی از ارتباط با دیگر ملتها بود. تا جایی که اقتصادش به حوزه اقیانوس هند و دریای عرب و خلیج فارس می رسید. ملتها و فرهنگها و ادیان مختلف با شهرهای این منطقه مراوده داشتند. گواه متقن این مدعا سکه لاری یا لارین است که، به گفته کریتیکا هارانیا پژوهشگر هندی، همچون یوروی اروپا در قرن های ۱۶ تا ۱۸ ارز رایج تجار شبه قاره هند و خلیج فارس بود و مبادله می شد.

امروز باز هم نیاز است از گذشته درس بگیریم و با داشتن ظرفیت هایی نظیر ۱۳ پرواز خارجی هفتگی به شهرهای دوبی، شارجه، دوحه و کویت و نیز حضور و فعالیت تجار لارستانی در اقصی نقاط جهان، به شهرها و ملتهای پیشرو ایران و جهان دست دوستی دهیم و حتی از آنان بیاموزیم.

اما چرا لار و یزد؟ لار عزیز ما چه مشابهت‌هایی با دارالعباده یزد، شهر میراث جهانی، دارالعلم و دارالعمل، شهر قنات و قنوت و قناعت دارد؟ چه مشترکات و قرابت‌هایی میان مردمان پیشرو و با فرهنگ یزد با ما لارستانی هاست؟ اندکی آن نشانه ها را مرور کنیم.

– در یکی از موزه های زرتشتیان یزد به نام موزه مارکار عنوان شده منشأ آتشی که آدریان یزد را بیش از ۱۵۰۰ سال همواره روشن نگاه داشته، آتشکده آذرفرنبغ کاریان(شهرستان جویم) است. لذا آتش نامیرای زرتشتیان یزد از این خطه است.

– حضور تاریخی ادیان و مذاهب گوناگون در لار و یزد از دیگر مشابهت هاست. در وبسایت کتابخانه مجازی یهودیان جهان، نام ۱۹ شهر ایران که یهودیان در آن زیست طولانی مدت داشته اند توضیح داده شده، که دو شهر آن یزد و لار است.

امروزه استان یزد شهره است به حضور اقوام زرتشتی و لارستانی ها معروف اند به اتحاد برادرانه شیعه و سنی.

– خانه لاری های یزد که از بناهای معروف تاریخی این شهر محسوب می شود گواهی است بر حضور لارستانی ها در آن خطه و از دیگر سو حضور خانواده های اصالتاً یزدی در لار و صحرای باغ و احیاناً دیگر نقاط لارستان. اگر یزدی ها به میراث فرهنگی خانه لاری ها می بالند ما لاری ها به میراث معنوی شهید علی اصغر یزدی مفتخریم.

– تجارت در مسیر هایی رونق می یابد که امن باشد. «یزدی و دزدی؟!» ضرب المثل معروف کشوری است و «دارالامان لار» اصلاحی رایج از سده های گذشته بوده است. لذا در دورانی که این دو شهر در مسیرهای تجاری ِ مهم بوده اند بسیار رونق یافته و اینگونه است که در هر دو شهر بازارهای تاریخی معروفی شکل گرفته اند.

– وجود آب انبارها و سیستم های شگفت انگیز آبرسانی زیر زمینی در هر دو شهر نشانه دیگری از مشابهت هاست.

– دو شهر به «شهر شیرینی» معروفند. شیرینی هایی که بعضاً همچون همند و با نام هایی متفاوت. نظیر شیرینی پنجره‌ای یزد که همان نان فرنگی لارستانی هاست و نیز قطاب یزدی که شبیه قتلمه لاری هاست.

– امروز نیز روابط دوستانه دو مردم ادامه دارد و مثال آن مجتمع بزرگ تجاری نیلی لار است که بواسطه رفاقت تاجری از اردکان یزد با لاری ها رقم خورد.

بهانه و نشانه برای دوستی میان این مردمان پاک سرشت فراوان است. باشد که از آن به سود هر دو بهره گیریم.

Updated: مارس 26, 2024 — 2:01 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *