لارستان در میان فرودگاه‌های ایران یک استثناء است!

Larestan Airport

بررسی آمارهای وبسایت فلایت رادار نشان می‌دهد که پروازهای بین‌المللی فرودگاه شهرهای کویت، استانبول، دوبی، ریاض، جده، آنتالیا، قاهره، دوحه، ابوظبی، مسقط، شارجه و حتی منامه پایتخت کشور بحرین هر کدام به‌تنهایی از کل پروازهای خارجی همه فرودگاه‌های ایران بیشتر است.

به گزارش پایگاه خبری ترابران، ارتباطات هوایی در عرصه حمل‌و‌نقل و نیز روابط بین‌الملل به ما نشان خواهد داد که اراده دولت‌ها برای حضور در مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جهان تا چه اندازه واقعی است. همچنین این پروازها توان مالی مردم یک کشور را برای قرار دادن سفر خارجی در برنامه سالانه زندگی خود تا حد زیادی مشخص می‌کند.

با نگاهی به آمارهای وبسایت flightradar24 به‌عنوان یک منبع معتبر جهانی که برنامه‌های هفت روز آینده همه فرودگاه‌های جهان در آن بارگذاری می‌شود، از ۶۴ فرودگاه ثبت شده ایران در آن وبسایت،  فقط ۱۲ فرودگاه در هفته آینده پرواز خارجی در برنامه خواهند داشت. گفتنی است این آمار در روز ۷ مهر ماه (۲۸ سپتامبر) به‌روزرسانی شده است که نشان‌دهنده آمار پروازی فرودگاه‌های ایران در هفته دوم مهر ماه است.

فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی / ۳۰ درصد پروازها به ترکیه است

بر اساس آمار فلایت رادار، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که عمده پروازهای خارج از کشور را پوشش می‌دهد، در هفته پیش رو ۴۳۹ پرواز خروجی به ۵۰ فرودگاه از ۲۴ کشور جهان خواهد داشت. نزدیک به ۳۰ درصد این آمار(یعنی ۱۲۸پرواز) به فرودگاه‌های استانبول ترکیه اختصاص دارد. اکثر مقاصد پروازی فرودگاه امام به کشورهای حوزه اوراسیاست. گفتنی است‎؛ فرودگاه هیترو لندن غربی‌ترین و شانگهای چین شرقی‌ترین مقاصد پروازی این فرودگاه خواهد بود.

پروازهای فرودگاه مشهد به ۱۲ کشور آسیایی

مشهد دومین شهر پرجمعیت ایران و مهم‌ترین قطب زیارتی کشور محسوب می‌شود، ‌بنابراین طبیعی است که «فرودگاه مشهد» رتبه دوم را در آمار پروازهای بین‌المللی داشته باشد. به این ترتیب، مشهد به ۱۲ شهر آسیایی ۸۴ پرواز خروجی خواهد داشت که نجف عراق با ۲۰ پرواز در هفت روز آینده بالاترین آمار را به خود اختصاص داده است. کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به همراه ترکیه، عراق، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان همه مقاصد بین‌الملل فرودگاه مشهد خواهد بود.

فرودگاه شیراز با ۳۹ پرواز سوم شد

شیراز به‌واسطه وجود مراکز درمانی معتبر و نیز اماکن گردشگری فرهنگی و تاریخی، همواره محل توجه مسافران به‌ویژه مردمان کشورهای حوزه خلیج فارس است. فرودگاه شیراز در این هفته، ۳۹ پرواز به شهرهای دوبی، استانبول، شارجه، مسقط، کویت و دوحه خواهد داشت که دوبی و استانبول هر کدام با ۸ پرواز در صدر قرار دارند.

از فرودگاه تبریز به ترکیه،‌ مسکو، هامبورگ و عراق

کلان شهر تبریز مهم‌ترین مرکز جمعیتی شمال غرب ایران با ۲۳ پرواز به ۵ شهر استانبول و دالامان در ترکیه و مسکو، هامبورگ و بغداد، در رده چهارم فرودگاه‌های کشور از لحاظ تعداد پروازهای خارجی قرار می‌گیرد. فرودگاه‌های استانبول با ۱۶ پرواز مهم‌ترین مقصد آذری زبان‌هاست.

استانبول و نجف مهم‌ترین مقصد پروازهای فرودگاه اصفهان

اصفهان کلان شهر مرکزی ایران، با ۱۷ پرواز در این هفته، به ۵ شهراستانبول، نجف، دوحه، کویت و دوبی رتبه پنجم تعداد پرواز خارجی را از آن خود می کند و فرودگاه‌های استانبول و نجف، هر کدام با ۶ پرواز مهم‌ترین مقصد اصفهانی‌ها است.

فرودگاه لارستان در رتبه ششم قرار گرفت

لارستان در میان فرودگاه‌های ایران یک استثناء است. در حالی که عمده پروازهای خارجی در کلان شهرهای ایران انجام می‌شود فرودگاه لارستان پس از اصفهان در رتبه ششم قرار می‌گیرد. این فرودگاه با ۱۵ پرواز بین‌المللی به پنج شهر دوبی، شارجه، ابوظبی، کویت و دوحه طی یک هفته آینده، مخاطب را متعجب می‌کند. فرودگاه دوبی با ۷ پرواز مهمترین مقصد خارجی لارستانیها محسوب می شود. مردم بسیاری از مناطق جنوب فارس و هرمزگان که ارتباطات عمیق فرهنگی و اقتصادی با کشورهای حوزه خلیج فارس دارند از این فرودگاه استفاده می کنند.

دیگر فرودگاه‌های کشور در طول این هفته، با برنامه پروازی بین‌المللی‏ عبارت از فرودگاه بندرعباس ۷ پرواز به دوبی، فرودگاه قشم ۶ پرواز به دوبی، فرودگاه اهواز ۴ پرواز به دوبی و ۱ پرواز به جده، فرودگاه ارومیه ۳ پرواز به استانبول، فرودگاه کرمان ۲ پرواز به بغداد و نجف، و بالاخره فرودگاه کیش ۱ پرواز به جده هستند.

۶۸ درصد پروازهای بین‌المللی در فرودگاه امام

بر اساس این گزارش،‌ در هفته دوم مهرماه مجموع کل پروازهای بین‌الملل فرودگاه‌های کشور ۶۴۱ پرواز است که ۶۸ درصد آن متعلق به فرودگاه امام است. به‌علاوه ۴۳ درصد پروازهای خارجی ایران فقط به استانبول (۱۷۰) و دوبی(۱۰۵) انجام می‌گیرد.

با این اوصاف و آمار ما چگونه‌ایم؟ آیا شرایط مناسبی در حوزه ارتباطات هوایی در جهان داریم یا خیر؟ این موضوع را می‌توان از مقایسه اجمالی با دیگر فرودگاه‌های خاورمیانه دریافت.

حرفی برای گفتن نداریم

آمارهای وبسایت فلایت رادار وضعیت بسیار نگران‌کننده‌ای را به ما نشان می‌دهد. هر چند در مقام مقایسه تعداد مراکز فرودگاهی ایران جایگاه مناسبی دارد، اما تعداد پروازهای خارجی به‌نحو غیرقابل تصوری اندک است؛ مثلا کشور ترکیه ۵۶ فرودگاه فعال دارد یعنی ۸ فروگاه کمتر از ایران. اما تعداد پروازهای خارجی فقط یکی از سه فرودگاه شهر استانبول با اختلاف فراوان از کل پروازهای خارجی همه فرودگاه‌های ایران بیشتر است.

هر چند توجیه تلخی است، اما شاید بتوان گفت استانبول یکی از فرودگاه‌های بزرگ جهان را دارد و نمی‌توان آن را مقایسه مناسبی دانست. تأسف بار آنجاست که این موضوع درباره بسیاری از فرودگاه‌های منطقه صدق می‌کند. بررسی آمارهای لحظه به لحظه فلایت رادار نشان می‌دهد که پروازهای بین‌المللی فرودگاه شهرهای کویت، استانبول، دوبی، ریاض، جده، آنتالیا، قاهره، دوحه، ابوظبی و حتی مسقط و شارجه هر کدام به تنهایی از کل پروازهای خارجی همه فرودگاه‌های ایران بیشتر است. این موضوع حتی در مورد فرودگاه منامه پایتخت کشور کوچک بحرین نیز صدق می‌کند. کل پروازهای بین‌المللی ایران در هفته پیش رو ۶۴۱ است و این آمار برای فرودگاه شهر منامه ۷۲۹ است. عدد ۶۴۱ را می توان حتی با ۵۱۱ پرواز خارجی فرودگاه ایروان ارمنستان که تقریبا یک میلیون جمعیت دارد نیز مقایسه کرد.

به قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و اقیانوسیه پرواز نداریم

موضوع مهم دیگر آنجاست که هیچ کدام از فرودگاه‌های ایران به قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا و اقیانوسیه پروازی ندارند و هیچ فرودگاه ایران به‌جز فرودگاه امام به کشورهای حوزه اتحادیه اروپا پرواز ندارد. در مجموع، فرودگاه‌های ایران به ۵۱ نقطه جهان پرواز دارند.

این آمارها نشان می‌دهد، در حالی‌که بسیاری از کشورهای پرانگیزه پیرامون ایران در حال رقابت بر سر حضور هر چه پررنگ‌تر در بالاترین سطوح جهانی هستند، ایران در کنار همسایگان توسعه‌ نیافته و کمتر توسعه یافته‌اش چون عراق و افغانستان، پاکستان و ترکمنستان در مراودات بین‌المللی خود در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار دارد.

این گزارش در بسیاری کانالهای خبری از جمله CNN فارسی انتشار یافت.

Updated: مارس 23, 2024 — 11:04 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *