رتبه ایران در حوزه سرمایه اجتماعی از دید گزارش لگاتوم

مؤسسه لگاتوم همه ساله پیرامون برخی مؤلفه های رفاه در گستره بین الملل و نیز مقوله آزادی انسانی میان ۱۴۲ کشور جهان به پژوهش می­پردازد. در بخش قبل وضعیت و رتبه ­بندی اقتصادی کشورها را بررسی نمودیم و در این بخش به مفهوم سرمایه اجتماعی و وضعیت برخی کشورهای جهان خواهیم پرداخت.

در این گزارش آمده است: رفاه شخصی در جامعه ای فراهم خواهد شد که مردم به یکدیگر اعتماد داشته باشند و از خانواده و دوستان خود حمایت کنند. اگر این مولفه ها وضعیت بهتری یابند بر سرانه درآمد افراد یک کشور نیز تأثیر خواهد نهاد.

ده کشور نروژ، نیوزیلند، دانمارک، کانادا، فنلاند، استرالیا، آمریکا، هلند، سوئیس و ایرلندجنوبی، بالاترین میزان سرمایه­ی اجتماعی در جهان را دارند.

 پژوهشگران به رابطه ­ای معنادار میان مؤلفه ­ی سرمایه اجتماعی و دو مفهوم موفقیت اقتصادی و رفاه شخصی رسیده اند. براین اساس هرچه در یک جامعه، سرمایه­ ی اجتماعی مطلوب­تر باشد شاهد توفیق اقتصادی و نیز رفاه بهتری خواهیم بود. آمارها نشان می دهد کشورهایی که هر سه شاخص روابط محکم فامیلی، وجود گسترده­ ی مؤسسات خیریه و نیز اعتماد بالای اجتماعی را به گونه ­ای مطلوب در اختیار دارند از لحاظ اقتصادی ثروتمندتر از کشورهایی هستند که تنها در یک یا دو شاخصه موفق بوده ­اند.

برای بررسی شاخص های فرعی سرمایه اجتماعی در بین کشورها از چهار حوزه کلیدی استفاده شده است: ۱- انسجام اجتماعی، ۲- مشارکت اجتماعی، ۳- شبکه های خانوادگی و ۴- شبکه های اجتماعی.

جهت شناخت دقیق تر سرمایه اجتماعی کشورها ۷ شاخصه­ مورد بررسی قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است: نیوزیلند بالاترین درصد اعتماد مردم به یکدیگر را در جهان از آن خود نموده، اعتماد اجتماعی در این کشور ۶۲ درصد است (میانگین جهانی ۲۴ درصد) و نیز ۹۶ درصد نیوزیلندی ها در مواقع نیاز به کمک خانواده های خود اطمینان دارند.

کشور ژاپن با رتبه ۲۲، بهترین وضعیت را در میان کشورهای آسیایی دارد. پس از آن عربستان (رتبه ۲۳ در جهان)، چین (۲۴)، هنگ کنگ (۲۶)، کره جنوبی (۳۲)، قزاقستان (۳۵)، مالزی (۳۶)، امارات (۴۳)، سنگاپور (۴۵)، ازبکستان (۵۲) ده کشور نخست آسیایی محسوب می شوند.

وضعیت برخی از همسایگان کشورمان نیز بدین ترتیب است: کویت (۶۲)، ترکیه (۱۱۴)، ارمنستان (۱۲۴)، یمن (۱۲۰)، افغانستان (۱۳۷).

روسیه از متحدان استراتژیک ایران در رتبه ۶۷ جهان است. بعلاوه سه قدرت اروپایی انگلستان، آلمان و فرانسه در رتبه های ۱۲، ۱۷ و ۵۶ جهان اند.

کشور ایران نیز در این رتبه بندی، جایگاه  ۱۱۱ را در جهان دارد.

این گزارش در سایت اقتصاد ایرانی منتشر گردید. و در سایت های واضح و بنکر بازنشر شد.

Updated: نوامبر 3, 2015 — 9:13 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *