رده بندی کشورهای جهان در حوزه اقتصاد

مؤسسه لگاتوم یک سازمان مشاور، حمایت کننده و سیاست گذار مستقل است که با گروهی از شرکت های تحت نظارت خود در لندن فعالیت می کند.

مطالعات این مؤسسه پیرامون برخی مؤلفه های رفاه در گستره بین الملل و نیز مقوله ی آزادی انسانی است.

این مؤسسه همه ساله برخی مؤلفه های رفاهی ۱۴۲ کشور جهان را بررسی و رتبه بندی می نماید. در بخش قبل وضعیت و رتیه ­یندی کارآفرینی کشورها را بررسی نمودیم و در این بخش وضعیت اقتصادی آنها را مطالعه می کنیم.

در این گزارش آمده است: بنیاد های یک اقتصاد سالم و پایدار درآمد سرانه را افزایش می دهد و موجب گسترش رفاه عمومی می­­گردد.

برای بررسی شاخص های فرعی حوزه اقتصاد در بین کشورها از چهار حوزه کلیدی استفاده شده است: ۱- سیاست های کلان اقتصادی، ۲- میزان رضایتمندی و چشم­داشت های اقتصادی، ۳- زیربناهای رشد اقتصادی و ۴- میزان بهره وری بخش مالی.

جهت شناخت دقیقتر حوزه اقتصاد کشورها ۱۵شاخصه­ی اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

در جدول زیر مولفه های اقتصادی در حوزه درآمدی و پولی ارائه می­شود:

در ادامه مؤلفه های اقتصادی در حوزه رفاه و زندگی مطلوب را خواهیم دید:

اما ده کشور نخستی که به تعبیر مؤسسه لگاتوم از مناسب­ترین اوضاع اقتصادی برخوردارند عبارتند از سوئیس، سنگاپور، نروژ، سوئد، کانادا، چین ، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، امارات و ده کشور انتهای رده هائیتی، سوریه، سودان، مالاوی، یمن، افغانستان، بروندی، گینه، سیرالئون، لیبریا.

در این گزارش آمده: چین با وجود آنکه در حوزه آزادی شخصی در رده ۱۱۷ قرار دارد اما از جنبه اقتصادی به رده ۶ رسیده است. آمریکا نیز به نسبت سال ۲۰۱۳ هفت پله صعود نموده و به رتبه ۱۷ رسیده است.

کشور روسیه که از متحدان استراتژیک ایران محسوب می­شود در رتبه­ی ۶۸ جای گرفته است. بعلاوه ونزوئلا رتبه ۱۰۴، هند ۱۰۲ را داراست.

اما وضعیت برخی از همسایگان کشورمان: عراق ۱۰۹ افغانستان ۱۳۸، پاکستان ۱۰۷، ارمنستان ۱۲۹، آذربایجان ۷۹٫

ترکیه که از رقبای منطقه­ای ایران محسوب می ­شود در رتبه­ی ۸۶ قرار دارد. همچنین، ینج کشور نخست مسلمان در حوزه­ی اقتصاد عبارتند از امارات ۱۰، کویت ۱۶، مالزی ۲۰، عربستان ۲۴، اندونزی۴۲٫

کشور ایران در این رده بندی، ۱۰۷ ام است.

این گزارش در سایت اقتصاد ایرانی منتشر گردید.

Updated: نوامبر 3, 2015 — 9:01 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *