وضعیت کارآفرینی و فرصت های شغلی کشورهای جهان در سال ۲۰۱۴

20878_Page__2مؤسسه لگاتوم یک سازمان مشاور، حمایت کننده و سیاست گذار مستقل است که با گروهی از شرکت های تحت نظارت خود در لندن فعالیت می کند.

مطالعات این مؤسسه پیرامون برخی مؤلفه های رفاه در گستره بین الملل و نیز مقوله ی آزادی انسانی است.

این مؤسسه همه ساله برخی مؤلفه های رفاهی ۱۴۲ کشور جهان را بررسی و رتبه بندی می نماید که در این بخش وضعیت کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی برخی از این کشورها را مطالعه می کنیم.

در این گزارش ارتباط میان نابرابری و تحرک اجتماعی را با رشد اقتصادی بسیار معنا دار می داند. اگرچه برخی از درجات نابرابری می تواند نقش کاتالیزور را برای رشد ایفا کند اما به اذعان بسیاری از اقتصاد دانان و سیاستگذاران افزایش نابرابری و کاهش تحرک اجتماعی اثرات منفی ای را بر رشد اقتصادی خواهد نهاد. از جمله مهمترین دلایل، تلف شدن یا تخصیص نادرست مهارت ها و استعدادهای شهروندان، که اثرات منفی ای بر انگیزش، تلاش، و سرانجام بر قدرت بهره وری و نیز تندرستی و سلامتی آنان خواهد گذارد. همه این مولفه ها رفاه جامعه را نزول خواهد داد.

طبیعتاً کشورهای با درجه رفاه بسیار مطلوب دارای پایین ترین سطح درجه نابرابری و بیشترین سطح تحرک اجتماعی هستند.

بر اساس این گزارش، ده کشور نخست از جهت کارآفرینی عبارتند از سوئد، دانمارک، سوئیس، فنلاند، لوکزامبورگ، هنگ کنگ، نروژ، بریتانیا، ایسلند و هلند. در این لیست ۹ مورد از این ده کشور نخست، اروپایی هستند و تنها یک نماینده ازآسیا (هنگ کنگ) در این لیست مشاهده می شود که البته تا چند سال قبل مستعمره انگلستان بوده است. در این میان وضعیت کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) که سرزمین نوردیک نیز خوانده می شود، بسیار قابل توجه است. تمامی پنج کشور حوزه اسکاندیناوی(سوئد، دانمارک، فنلاند، نروژ و ایسلند) در میان ده کشور نخست قرار دارند.

نخستین کشور کارآفرین آسیا سنگاپور است که در رده ۱۲ جهان قرار گرفته و پس از آن کره جنوبی (در رده ۲۰ ام) تایوان (۲۱  ام) و ژاپن (۲۴ ام) هستند.

اما از همسایگان کشورمان، امارات متحده عربی با رتبه ۳۱ بهترین موقعیت را داراست. عمده همسایگان موقعیت مطلوب تری از ایران دارند. از جمله آنها: عربستان سعودی در رده ۴۹ جهان، کویت ۳۵، ترکیه ۶۶، آذربایجان ۶۷، ارمنستان ۶۸. ایران تنها از سه همسایه شرقی و غربی خود پیشتر است: پاکستان (۱۰۲)، افغانستان (۱۰۹) و عراق (۱۲۵).

مالزی که معمولاً عنوان پیشرفته ترین کشور مسلمان را با خود به همراه دارد در جایگاه ۳۸ این رده بندی است.

در ادامه وضعیت برخی دیگر از متحدان کشورمان را بررسی می کنیم: روسیه در رتبه ۴۶، چین ۶۵، یمن ۱۲۱ و سوریه ۱۲۲.

ایران خود در رتبه ۹۳ این رده بندی قرار دارد.

Updated: سپتامبر 8, 2015 — 5:52 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *